ПРИЈАВИТЕ СЕ ЗА САВЕТОВАЛИШТЕ

ОСТВАРИ ПРАВА

Образовање

Да ли моје дете има право на образовање?

Према Уставу Републике Србије свако има право на образовање.

Који закон гарантује доступност образовања за особе ометене у развоју?

Право на доступно и адекватно образовање особама са аутизмом гарантује Повеља о правима особа са аутизмоm.

Према члану 3. Закона о основама система образовања и васпитања као општи принцип поставља се једнако право и доступност образовања и васпитања без дискриминације и издвајања по основу пола, социјалне, културне, етничке, религијске и друге припадности, месту боравка односно пребивалишта, материјалног или здравственог стања, тешкоћа и сметњи у развоју и инвалидитета. Посебна пажња посвећује се особама са сметњама у развоју и инвалидитетом и других особа са специфичним тешкоћама у учењу и подршци њиховом укључивању у систем, у складу са принципима инклузивног образовања.

Члан 6. истог закона прописује да лица са сметњама у развоју и са инвалидитетом имају право на образовање и васпитање које уважава њихове образовне и васпитне потребе у редовном систему образовања и васпитања, уз појединачну односно групну подршку или у посебној предшколској групи или школи. Законодавство Републике Србије потврђује увођење инклузије у наш образовни систем и гарантује једнаке могућности за образовање и васпитање на свим нивоима и врстама образовања, у складу са потребама и интересовањима деце.

  • Правилник о додатној образовној,здравственој и социјалној подршци детету и ученику („Службени гласник РС“ бр.63/2010)
  • Закон о финансијској подршци породици са децом („Службени гласник РС“ бр.115/05,107/09)
  • Закон о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС“ бр.55/2013)

 

 

 

 

Да ли је образовање бесплатно?

 

У установи чији је основач Република Србија, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе бесплатно се обезбеђује:

  • основно образовање и васпитање
  • васпитање и образовање деце у години пред полазак у школу
  • средње образовање редовних и ванредних ученика
  • предшколски програм за рад са децом ометеном у развоју (буџет Републике Србије)
  • превоз, смештај и исхрана деце и ученика са сметњама у развоју, без обзира на удаљеност места становања од школе ради похађања припремног предшколског програма (обезбеђује локална самоуправа)

 

 

Можемо ли да добијемо више информација о основном образовању за децу са сметњама у развоју?

 

  • Дете са сметњама у развоју има право на основно образовање у школи, заједно са осталим ученицима. Такође, Закон[1]прописује и његово право на индивидуални образовни план.[2]
    Деца са сметњама у развоју могу похађати школу за ученике ометене у развоју, али могу ићи и у редовну школу. Дете може кренути у основну школу и годину касније од својих вршњака (чланови 18. и 55. Закона о основном образовању и васпитању)

Закон о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС“ бр.55/2013)
Закон о здравственом осигурању („Службени гласник РС“ бр.107/2005)

Закон о здравственом осигурању („Службени гласник РС“ бр.107/2005)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Који је задатак интерресорне комисије?

 

Интерресорне комисије процењују потребу за пружањем додатне образовне и васпитне подршке.

Поступак процене за пружањем додатне подршке врши се по захтеву родитеља односно старатеља и по службеној дужности – на иницијативу образовне, здравствене или установе социјалне заштите, уз сагласност родитеља односно старатеља. Овај поступак прописан је у Правилнику о додатној образовној, здравственој и социјалној подршци детету и ученику (чланови 4-14).

Захтев садржи:

  • име, презиме и јединствени матични број детета
  • датум и место рођења
  • пребивалиште детета (ако је дете смештено у установи социјалне заштите и податке о установи)
  • име и презиме родитеља односно старатеља и контакт податке подносиоца захтева
  • контакт податке изабраног лекара, разлоге и образложење за покретање поступка процене
  • потпис лица које предлаже покретање поступка процене
  • потпис односно сагласност родитеља, односно старатеља детета
  • датум и место подношења предлога за процену

Захтев (образац број 1) подноси се педијатру који га обрађује, уноси потребне податке и упућује га интерресорној комисији, у року од седам дана од добијања захтева. Интерресорна комисија на основу утврђене ситуације установљава подршку и препоручује додатну подршку из области образовања, здравствене или социјалне заштите, одређује начин међусекторске сарадње са циљем укључивања детета у живот заједнице.

Раду Комисије присуствује родитељ односно старатељ, а може се укључити и лице, које добро познаје дете (особа од поверења). Сваки члан Комисије непосредно врши опсервацију и утврђује потребе детета у оквиру своје надлежности, и даје своје мишљење о додатној подршци (образац бр.2).
Комисија је дужна да у року од 45 дана од дана подношења захтева за покретање поступка процене сачини заједничко мишљење, које садржи индивидуални план подршке детету (образац бр.3). Мишљење се доставља родитељу односно старатељу, који може изјавити приговор Комсији, у року од осам дана од дана достављања.

Мишљење Комисије садржи:

  • личне податке о детету
  • податке о члановима Комисије
  • место обављања процене
  • методологију процене – инструменти и техника
  • опис детета и околности у којима живе дете и породица
  • идентификоване препреке са којима се дете суочава
  • индивидуални план подршке детету, заснован на правима и услугама у оквиру система заштите, процени потреба за пружањем додатне подршке детету, врсти подршке и начину остваривања у циљу превазилажења препрека кроз интерресорну сарадњу
  • временски рок за реализацију подршке додатних мера подршке
  • место реализације додатне подршке

 

По ком образовном програму се ради са децом ометеном у развоју?

 

  • Са децом ометеном у развоју ради се по Националном програму за основно и средње образовање, али се за свако дете прави индивидуални образовни план за савладавање градива. (Више детаља о индивидуалном образовном плану можете прочитати у наредном питању П16.)

Шта је индивидуални образовни план (ИОП)?

Индивидуални образовни план (ИОП) је основни инструмент и документ којим се регулише и обезбеђује прилагођавање школе и наставе образовним потребама деце и ученика који (из било ког разлога) нису могли да се уклопе у постојећи васпитно-образовни процес или школски програм.
У ужем смислу значења, ИОП представља писани документ установе, који дефинише и садржи све компоненте које су потребне за квалитетно образовање конкретног детета или ученика, а то су:

  • лични подаци и педагошки профил детета/ученика
  • процена потреба за подршком (врсте/мере и сврха подршки)
  • план активности са дефинисаним областима, циљевима/исходима, корацима и њиховим трајањем и учесталошћу, као и начином процене постигнућа
  • сагласност родитеља/старатеља на ИОП

Крајњи циљ ИОП-а јесте постизање оптималних образовно-васпитних постигнућа детета/ученика и његово оспособљавање за квалитетан и самосталан живот у заједници. ИОП у установи доноси педагошки колегијум на предлог стручног тима за инклузивно образовање (СТИО), односно тима за пружање додатне подршке детету/ученику (ИОП тим). Родитељ, односно старатељ учествује у изради ИОП-а и даје сагласност за спровођење ИОП-а. У првој години уписа у установу, ИОП се доноси и вреднује тромесечно, а у свим наредним годинама на крају или почетку сваког полугодишта или радне године. Наставник и васпитач при планирању свог рада у одељењу, односно групи усклађује свој план са ИОП-ом детета/ученика. Спровођење ИОП-а прати просветни саветник (према ЗОСОВ-у, члан 77). Примена инклузивног образовања на нивоу установе захтева успостављање физичких, организационих, професионалних и процедуралних претпоставки за увођење и успешну примену индивидуализације и ИОП-а.

Извор: http://narip.cep.edu.rs/biblioteka/literatura_na_srpskom_jeziku/prirucnik_za_planiranje_i_pisanje_iop-a.pdf

 

Који уџбеници су потребни за наставу за ученике са сметњама у развоју?

За ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом, уџбеници се прилагођавају, у складу са њиховим потребама.

 

Које су обавезе педагошког асистента и ко има право на педагошког асистента?

У члану 117. Закона о образовању, наводи се да дете и ученик ометен у развоју има право на помоћ и додатну подршку педагошког асистента. Педагошки асистент помаже васпитачима, наставницима и стручним сарадницима.
У раду сарађује са родитељима, односно старатељима. У договору са директором сарађује са надлежним установама, организацијама, удружењима и јединицом локалне самоуправе. Може бити ангажован за једно или више деце. Финансирање педагошких асистената је у надлежности Министарства просвете, науке и технолошког развоја.

 

Које су обавезе личног пратиоца и како се остварује право на личног пратиоца у Србији?

Према Правилнику о ближим условима и стандардима за пружање услуга социјалне заштите, у члану 83., стоји да је лични пратилац доступан детету са инвалидитетом односно са сметњама у развоју, коме је потребна подршка за задовољавање основних потреба у свакодневном животу у области кретања, одржавања личне хигијене, храњења, облачења и комуникације са другима, под условом да је укључено у васпитнообразовну установу, односно школу, до краја редовног школовања, укључујући завршетак средње школе.

Услуга личног пратиоца детета обезбеђује се у трајању до 40 часова недељно, у складу са процењеним потребама корисника, о чему одлучује Градски центар за социјални рад доношењем решења. Финансирање личног пратиоца је у надлежности локалне самоуправе.

Извор: http://www.gcsrbg.org/index.php/2014-01-08-10-22-16/2016-07-21-09-38-58

 

Можемо ли да добијемо више информација о предшколском образовању?

Под предшколским узрастом подразумева се узраст деце од 6 месеци до поласка у основну школу.

Према члану 30. Закона о предшколском васпитању и образовању, у васпитне групе које се организују у установама предшколског васпитања за децу са сметњама у развоју (развојне групе).

Деца са сметњама у развоју имају право на предшколско образовање и васпитање у васпитној групи уз додатну подршку и индивидуалноваспитни план и у развојној групи, на основу индивидуално васпитнообразовног плана.

Предшколска установа која је уписала дете ометено у развоју може да утврди потребу за пружањем додатне подршке (образовне, здравствене, социјалне). Захтев се упућује изабраном лекару надлежног дома здравља, односно интерресорној комисији за процену потреба и за пружање подршке (члан 34)

У једној васпитној групи не може да буде више од два детета ометена у развоју (члан 34).
Приликом уписа дете са сметњама у развоју може да се укључи у васпитну групу. Током похађања предшколског програма прати се развој детета ометеног у развоју и на основу предлога педагошког колегијума и стручног тима за инклузивно образовање, може се пребацити из развојне у васпитну групу (члан 34).
Додатну подршку деци ометеној у развоју пружа педагошки асистент, у складу са њиховим потребама (члан 46).

Закон о правима пацијената („Службени гласник РС“,бр.45/2013)

 

Да ли постоји финансијска подршка за моје дете у предшколском образовању?

Члан 9. Закона о финансијској подршци породици са децом каже да родитељи деце ометене у развоју имају право на накнаду трошкова боравка у предшколској установи. Потребно је да родитељ односно старатељ детета однесе захтев општинској или градској управи и приложи следећу документацију:

  • акт о разврставању детета са сметњама у развоју
  • решење о оствареном праву на дечји додатак – за дете које борави у редовној васпитној групи
  • потврду предшколске установе о упису детета у развојну односно редовну васпитну групу са подацима о дужини дневног боравка детета

Родитељи имају право на накнаду трошкова ако није остварен дечји додатак, а дете похађа развојну групу у предшколској установи. Решење о остваривању овог права добија се у року од 30 односно 60 дана. На добијено решење може се уложити жалба у року од 15 дана од дана пријема решења.

Закон о здравственом осигурању („Службени гласник РС“ бр.107/2005)

 

 

 

 

 

Можемо ли да добијемо више информација о средњем образовању за децу са сметњама у развоју?

 

Ученици са сметњама у развоју похађају школу за ученике са сметњама у развоју, у којима се остварује образовање и васпитање за одговарајућа занимања, на основу мишљења Интерресорне комисије за процену додатне образовне, здравствене и социјалне подршке, уз сагласност родитеља.
Развојни план, који је школа у обавези да донесе, садржи и мере за унапређивање доступности одговарајућих облика подршке и разумних прилагођавања и квалитета образовања и васпитања за ученике којима је потребна додатна подршка.
У складу са потребама ученика и одраслог са сметњама у развоју, школа обезбеђује отклањање физичких и комуникацијских препрека и доноси и индивидуални образовни план. Циљ додатне подршке је укључивање ученика у редован образовноваспитни рад и припрема за свет рада (чланови 12. и 34. Закона о средњем образовању и васпитању). У спровођењу инклузивног образовања и васпитања и додатне подршке, директор, наставник, стручни сарадник, васпитач, педагошки и андрагошки асистент и родитељ могу добити посебну стручну помоћ од лица компетентних у области инклузивног образовања и васпитања и школе које су постигле добре резултате у погледу инклузије. За ученике са сметњама у развоју који су укључени у систем редовног образовања остварује се додатна подршка у складу са индивидуалним образовним планом (ИОП). У школу за образовање ученика са сметњама у развоју може да се упише лице на основу мишљења интерресорне комисије и уз сагласност родитеља односно старатеља.
Старосна граница за упис ученика са сметњама у развоју може се утврдити другачије од редовне. Према члану 40. Закона о средњем образовању и васпитању, редован ученик првог разреда школе је лице које је уписано у први разред ради стицања средњег образовања и васпитања, или образовања за рад и млађе је од 17 година, а ванредан ученик првог разреда школе је лице уписано у први разред средњег образовања за рад и старије је од 17 година. Изузетно од овог правила, лице из осетљивих друштвених група може да стиче образовање и васпитање за рад у својству ванредног ученика, ако оправда немогућност редовног похађања наставе, уз сагласност министра. Исти члан Закона предвиђа да се наставним планом и програмом за музичко, односно балетско образовање и васпитање и за образовање и васпитање ученика са сметњама у развоју може се утврдити друга старосна граница за упис у школу.

Закон о финансијској подршци породици са децом („Службени гласник РС“ бр.115/05,107/09)

 

 

 

Да ли ученик са сметњама у развоју може да полаже матуру?

 

Ученик са сметњама у развоју полаже општу матуру у условима који му омогућују отклањање препрека. Он може да буде ослобођен од полагања дела матурског испита из предмета за који су му током образовања прилагођавани стандарди постигнућа, или да тај део полаже у складу са индивидуалним образовним планом, о чему одлуку доносе тим за инклузивно образовање и тим за додатну подршку.
Такође, ученик са сметњама у развоју полаже стручну и уметничку матуру у условима који му омогућују отклањање препрека и може да буде ослобођен од полагања дела матурског испита из предмета за који су му током образовања прилагођавани стандарди постигнућа, или да тај део полаже у складу са индивидуалним образовним планом, о чему одлуку доносе тим за инклузивно образовање и тим за додатну подршку. Иста правила важе и за полагање завршног испита средњег стручног образовања и васпитања и све испите других облика стручног образовања (члан 68)

 

Можемо ли да добијемо више информација о високом образовању за децу са сметњама у развоју?

 

Лице са сметњама у развоју може се уписати у установу високог образовања, сходно начелу поштовања људских права и грађанских слобода, укључујући забрану свих видова дискриминације. Право на упис имају сва лица са претходно стеченим средњим образовањем „без обзира на постојање сензорног или моторног хендикепа“

  • Свако дете има темељно право на образовање и мора му се пружити прилика да постигне и одржава један прихватљив ниво учења;
  • Свако дете има јединствене карактеристике, интересе, способности потребе за учењем;
  • Образовни системи би требало бити планирани и образовни програми имплементирани тако да воде рачуна о широкој разноликости ових карактеристика и потреба;
  • Они са посебним образовним потребама морају имати приступ редовним школама које би им биле прилагођене путем одговарајућих педагошких настојања, којима је могуће изаћи у сусрет тим потребама;
  • Редовне школе са оваквом инклузивном оријентацијом су најефикаснији начини сузбијања дискриминаторских ставова, креирања отворених заједница, изградње инклузивног друштва и остваривања образовања за све; штавише, оне обезбеђују ефикасније образовање за већину деце и унапређују ефикасност и исплативост целокупног образовног система.

Закон о финансијској подршци породици са децом („Службени гласник РС“ бр.115/05,107/09)
Закон о социјалној заштити („Службени гласник РС“ бр.24/2011)


Који закони гарантују забрану насиља, злостављања или занемаривања ученика?

 

Према члану 45. Закона о основама система образовања и васпитања, у школским установама је забрањено свако физичко, психичко и социјално насиље; злостављање и занемаривање ученика; физичко кажњавање и вређање личности односно сексуална злоупотреба деце. Под социјалним насиљем подразумева се искључивање детета и ученика из група вршњака и различитих облика социјалних активности установе.

 

 

Да ли у неким случајевима закон прописује новчано кажњавање за образовну установу?

 

Закон прописује новчано кажњавање за образовну установу ако не донесе или не остварује индивидуални образовни план, не упише дете у предшколску установу односно основну школу ради похађања припремног школског програма, или не упише дете које има пребивалиште на подручју школе (члан 161. Закона о основама система образовања и васпитања РС).

Scroll to Top

Добро дошли у саветовалиште

Саветовалиште је сервис онлајн подршке који пружа саветодавне услуге како породици, тако и особама са аутизмом путем индивидуалних видео сесија са стручњацима различитих профила, у зависности од потребне области подршке.

Наши стручњаци

Саветовалиште окупља тим врхунских стручњака са вишегодишњим искуством у области психологије, дефектологије, медицине, социјалне заштите и права који су Вам на располагању седам дана у недељи за сва питања.

Како је настала идеја о Саветовалишту?

Савез удружења Србије за помоћ особама са аутизмом је удружење родитеља које је основано 1977. године са циљем унапређења квалитета живота особа које живе са аутизмом и њихових породица са фокусом на очувању, заштити, унапређењу и промовисању међународно установљених стандарда у области људских права и грађанских слобода у Републици Србији. Савез је данас кровна организација која окупља 16 удружења за помоћ особама са аутизмом из целе Србије. У питању је непрофитна организација и сви активни чланови, родитељи и стручњаци, су волонтери.

У току 40 година рада Савез је реализовао многе семинаре, радионице, пројекте, публикације и кампове са различитим облицима директне подршке особама са аутизмом и њихових породица. Ослушкујући годинама потребе породица, као и специфичности времена у којем живимо, родила се идеја о сервису подршке у облику wеб платформе путем које ће родитељи моћи бесплатно да закажу онлајн консултације са стручњацима различитих профила, и у зависности од области која их мучи, добију квалитетно саветовање.

Потребу за овим видом сервиса објашњава и чињеница да је највећи број дијагностичких центара и сервиса подршке за особе са аутизмом лоциран у Београду, те да многе породице широм Србије не могу финансијски да приуште доласке у Београд или су принуђени да користе дане годишњег одмора како би са дететом уопште допутовали до потребних услуга. Такође, платформа им омогућује и дуже сесије, као и могућност бирања стручњака према области из које им је подршка потребна.

Како је реализована идеја о Саветовалишту?

Саветовалиште је само један од пројеката који ће током 2018. године, у оквиру новогодишње донације, заједно реализовати компанија Вип мобиле и Савез удружења Србије за помоћ особама са аутизмом.

Дигитализација је сегмент пословања у који компанија Вип константно улаже, а овим пројектом пружају потребну подршку локалној заједници у којој послују управо у том сегменту. Овом платформом понуђено је конкретно решење за проблем са којим се породице особа са аутизмом сусрећу сваки дан, а посебно је задовољство кад знамо да су у томе знатно допринели и корисници Вип мреже.

Родитељи и чланови породица особа са аутизмом биће у могућности да бесплатно закажу саветовање са психолозима, дефектолозима, лекарима, социјалним радницима или правницима захваљујући дигиталној платформи „Саветовалиште“.

Коме је Саветовалиште намењено?

Саветовалиште је намењено особама са аутизмом и породицама особа са аутизмом, код којих је аутизам већ дијагностикован и који се сусрећу са различитим изазовима и ситуацијама које изискују стручну помоћ.

Стручни сарадници Саветовалишта на располагању су особама са аутизмом и њиховим породицама из читаве Србије, али и дијаспоре – остатка Европе и света, како би им својим професионалним саветима и стратегијама помогли да те изазове и ситуације успешно превазиђу.

Како бисмо утврдили да особа са аутизмом због које нам се обраћате за саветовање већ поседује независну клиничку дијагнозу поремећаја из спектра аутизма, као последњи корак пре одобрења заказане сесије са стручњаком, биће потребно да нам пошаљете скенирану дијагнозу.

У свакодневном контакту са многобројним стручњацима схватили смо да је и њима некада потребна помоћ од колега, при изради стратегија и решења која ће помоћи деци и особама са којима раде, у неким ситуацијама које су изазовније него иначе. Зато је Саветовалиште отворено и за стручњаке различитих профила којима је потребна помоћ колега како би решили неку конкретну ситуацију или проблем.

Шта треба да знате?

Саветовалиште представља иновативни сервис којим желимо да допремо до што већег броја особа са аутизмом и њихових породица и пружимо им одговарајућу помоћ. Из тог разлога, један корисник може да закаже и оствари највише 1 састанак са једним стручњаком у месецу, односно највише 2 састанка уколико су у питању различите области за саветовање и различити стручњаци.

Уколико сте заказали сесију, а спречени сте да јој присуствујете, молимо Вас да нас о томе што пре обавестите тако што ћете нам послати мејл на саветовалисте@аутизам.орг.рс. На овај начин ћемо упражњени термин бити у могућности да ставимо на располагање другима. Уколико термин пропустите претходно га не отказавши писаним путем, Ваш кориснички налог биће угашен.

Имајте на уму да је Саветовалиште колаборативни сервис између Савеза и тима независних стручњака, те да расположивост и број термина зависе од многих фактора. Другим речима, нећемо сваког месеца бити у могућности да вам понудимо исти број и распоред термина, као ни исти број стручњака. Оно што ћемо се трудити јесте да их буде што више и да све области саветовања буду покривене одговарајућим профилима стручњака.

Да ли се услуге саветовања наплаћују?

Не, услуге саветовања су за кориснике потпуно бесплатне, било да су у питању особе са аутизмом, њихови родитељи, други чланови породица или стручњаци којима је потребна помоћ колега како би решили неки конкретан проблем који се тиче особа са аутизмом са којима раде.

Александра Пјановић - BCBA сертификовани аналитичар понашања

Александра Пјановић – BCBA сертификовани аналитичар понашања. Почела је рад са децом са аутизмом и развојним поремећајима 2013. године, као АБА терапеут, под супервизијом сертификованих терапеута. 2015. године је уписала Мастер студије из Професионалне анализе понашања. 2018. је дипломирала на Florida Institute of Technology и положила сертификациони испит за BCBA (Board certified behavior analyst). Наставља да ради као главни терапеут, затим менаџер клиничког тима, и данас као супервизор у АБА клиници. Има искуство у раним интервенцијама, али и раду са тинејџерима и одраслима. Александра Пјановић даје услуге саветовања из области АБА терапије, заменске комуникације (PECS, AAC), тоалетног тренинга и развоју вербалног понашања.

Снежана Бабовић Димитријевић - дефектолог, логопед

Са децом и младима са аутизмом ради од 1991. Кроз разне садржаје и активности у раду омогућава сваком детету да заволи да учи, да воли да комуницира на њему одговарајући начин са другима, да са осмехом прихвати изазове који му се нуде. Применом TEACCH методе и терапије сензорне интеграције ради на модификацији понашања, истичући вештине које поседује дете. Код подучавања деце, користи различите методе и технике примерене сваком детету понаособ. У раду подстиче ученике да користе савремене технологије како би их подстакла и мотивисала на учење и комуникацију. Знања које је стекла до сада воли да поделим са дугима: 34 научна рада из области рада са децом и младима који имају аутизам, реалзатор је обуке у раду кроз 7 акредитованих програма и 3 обуке реализоване помоћу пројеката. Снежана Бабовић Димитријевић пружа услуге саветовања из области промена понашања (агресија, аутоагресија, деструкција), тоалетног тренинга (умокравање), сензорних проблема (бука, страхови), организације слободног времена, говора и комуникације (непроговарање, оглашавање, понављање речи), интеракције са другом децом, стереотипних понашања, бежања и лутања, подршке у вртићу и школи и избора одговарајућих третмана заснованих на доказима.

Проф др Ненад Глумбић - дефектолог, олигофренолог

Радио је 2 године у вртиц́у са децом са аутизмом, а од 1998. године ради на Београдском универзитету где држи наставу о аутизму и интелектуалним потешкоћама на додипломским и постдипломским студијама. До сада је објавио око 300 чланака, укључујуц́и и уџбеник "Аутизам у одраслом добу". Саветник при Верском добровољном старатељству Српске православне цркве. Консултант је УНИЦЕФ-а за област аутизма. Предавач на бројним националним, регионалним и међународним конференцијама из области специјалног образовања. Проф Глумбић пружа услуге саветовања из области промена понасања (агресија, аутоагресија, деструкција), тоалетног тренинга (умокравање), сензорних проблема (бука, страхови), организације слободног времена, говора (непроговарање, оглашавање, понављање речи), интеракције са другом децом, стереотипних понашања, бежања и лутања, подршке у вртићу и школи и избора одговарајућих третмана заснованих на доказима.

др Милица Јачевски - лекар

Формално образовање стекла на Медицинском факултету у Београду, након којег је радила у КБЦ Звездара и на Институту за анестезиологију са реаниматологијом Клиничког центра Србије. Поседује лиценцу Лекарске коморе Србије, а поље посебног интересовања јој је клиничка фармакологија. Своје знање и искуство из медицине, годинама усавршава на домаћим и међународним семинарима и курсевима из области опште медицине, психијатрије и клиничке фармакологије. Упоредо са овим, у току свог тринаестогодишњег рада са особама са аутизмом, усавршавала се у областима реедукације са психомоториком, неурокинозиолошког развоја детета, сензорне интеграције код развојних поремећаја, савремених приступа у лечењу и рехабилитацији особа са психолошко-психијатријским поремећајима и проблемима, комуникације као најважније технологије примарне здравствене заштите. Аутор многих радова на тему соматских стања код особа са аутизмом, између којих и “Поремећај спавања код особа са аутизмом”, “Особа са аутизмом и њен стрес”, “Поремећај исхране код особа са аутизмом”, “Учесталост гојазности код особа са аутизмом”, “Старење особа са аутизмом”. Др Јачевски пружа услуге саветовања из области поремећаја исхране (преждеравање, одбијање хране, селективна исхрана, ПИКА), поремецаја спавања (несаница, отежано успављивање, учестала буђења у току спавања, шкргутање зубима), епилепсије, соматских стања (болови, проливи, повраћања, висок притисак, дијабетес), стреса, стоматолошких интервенције (где се раде, шта је неопходно од налаза) и проблема гојазности.

Индира Пехар - социјални радник

Од 2001. ради у установи социјалне заштите за особе са аутизмом, на пословима социјалног радника који, између осталог, подразумевају и рад са родитељима особа са аутизмом (остваривање права из области социјалне заштите за особе са аутизмом и њихове породице, како на нивоу локалне заједнице тако и оне у надлежности РС). Учествовала је у изради и реализацији програма акредитованог код Завода за социјалну заштиту РС. Лиценцирани је стручни радник у социјалној заштити при Комори социјалне заштите. Индира Пехар пружа услуге саветовања из области остваривања права на услуге из социјалне заштите (како доћи до услуге дневног боравка, домског смештаја, личног пратиоца), остваривања права на финансијску помоћ (додатак за туђу негу и помоћ), рекреативног опоравка и питања интерресорне комисије (где, када, зашто).

Група правних саветника - адвоката

Сарадници адвокатске канцеларије Ивановић са скоро 30 година искуства из области радног права, породичног права и права социјалне заштите пружају услуге саветовања из области лишавања пословне способности, продуженог родитељског права, старатељства, питања имовине и наследства, остваривање права на финансијску помоћ (додатак за туђу негу и помоћ), остваривања права на пола радног времена или боловања родитеља ради неге детета.